Csorogács

Ha valamelyik bejegyzéshez van hozzáfűznivalód, esetleg szeretnéd felvenni velem a kapcsolatot, megteheted a csorogacs[kukac]gmail.co e-mail címen.

Csorogács?

2010.09.27. 16:58 :: Donor Libon

Gondolom aki legalább egyszer ellátogat ide, felvetődi benne a kérdés, hogy mi az a csorogács? Magyaros hangzása van, talán egy régi, már nem használt magyar szó? Esetleg kitaláció, vagy más? A csorogács szónak érdekes története van, egy kis körítéssel le is írom.

Talán valamivel több mint fél éve lefeküdtem aludni, és félálomban elkezdtek megjelenni az álomképek és hangok. Ezek még csak hipnagóg hallucinációk voltak, nem REM álmodás, a lényeg, hogy ebben a féléber állapotban nincs meg a nappali tudatosság és ébreség. Hirtelen felébredtem, mert valahogyan észrevettem, hogy hipnagóg hallucináció közben egy egész más nyelvet beszélek, mint amit ismerek. A magyarhoz nagyon hasonló nyelv volt ez szókincsben és nyelvtanban egyaránt, de mégis egész más volt. Egyetlen szóra emlékeztem ebből a nyelvből, mikor hirtelen "felébredtem", ennek a jelentésére is szerencsére. Ez volt az atyaórapisztoly, ami másodpercmutatót jelent. Mint látható három értelmes magyar szóból van összerakva, ami így összerakva teljesen értelmetlen. Emlékeztem, hogy tisztán folyékonyan beszéltem és értettem is ezt a fura nyelvet, ami ehhez hasonló szavakból állt, de valamiért a tudatos elmémnek volt még annyi befolyása, hogy észrevegye, hogy itt valami nincs rendben.
Később egy már nálam szokványosnak mondható alvás előtti hipnagóg hallucinációból sikerült megmentenem egy teljes mondatot, ami egy felszólítás volt: "Termesszetek zöld házifeladatokat!".
Itt már kezdett érdekessé válni a dolog számomra, és próbáltam még több dolgot kiszedni ezekből a hipnagóg hallucinációkból. Ez azért nehéz dolog, mert ha utána elalszok, teljesen elfelejtem a félálomban észlelt hipnagóg hallucináció emlékeit. Egyetlen módon lehetséges az itt történő dolgokat megcsapolni, hogy még elalvás előtt a félálomban észlelt hipnagóg hallucináció közben sikerül felébrednem. Ez nem olyan egyszerű, mint amilyennek tűnik, hiszen minél jobban kerülök bele ebbe az állapotba, annál jobban vesztem el a tudatosságomat. Akár csak egy normál álomban, egyszerűen nem veszem észre, hogy nem a valóság történik. Természetesen ha tudatosan figyelek még lefekvés előtt, hogy visszajöjjek ebből az állapotból, sokkal könnyebb.
Ezek után lázas kutatásba kezdtem a hipnagóg hallucinációim után, de csak nagyon lassú sikerrel, mivel amikor vissza tudtam jönni, mindig nagyon kevés történésre emlékeztem, és még kevesebb szóra.
Sok kísérlet után ezeket a szavakat tudtam kihozni még:

  • Csorogács
  • Zarándokműhely
  • Bölcsességböjt
  • Mustás

Sajnos a többi jegyzetem elveszett, és biztonsági mentés hiányában, csak ennyire emlékszem. A szavak jelentését nem tudom, mindig csak a szavakra emlékeztem, a jelentésükre már nem. Van még egy név, Donor Libon, amivel egy buszozás alkalmával bővítettem a listát. A zarándokműhely és a bölcsességböjt szintén két értelmes magyar szó összetételéből keletkezett, de így összerakva magyarul nem értelmes. A csorogácsnak és a mustásnak csupán magyaros hangzása van.

Minél többet tudtam, annál jobban érdekelt a dolog, első elméletem a jelenséggel kapcsolatban, hogy a tudatalattim egy saját nyelvet alkotott, amit ebben az állapotban beszélek és megértek, de csakis ekkor (esetleg álmaimban, de ilyen emlékem még nem volt). Ehhez persze elengedhetetlen, hogy minden egyes ilyen esetben ha másodpercmutatóról van szó, az atyaórapisztoly legyen. Természetesen az is egy lehetséges magyarázat, hogy ilyenkor az agyam magyar halandzsaszavakat alkot, és bár beszélem és értem ezt a nyelvet, itt nem a szavaknak van jelentőségük, azok mindig mások, hanem egyszerűen tudom, hogy miről van szó, hiszen ha más beszél hozzám ilyenkor az is csak az agyam játéka ez a fajta információátadás. Ebből adódóan akármit mondanék vagy mondanának nekem akármilyen létező vagy halandzsanyelven, megérteném, hiszen valójában az itteni kommunikációban nincs szükség szavakra, itt már csak jelképes szerepük van. Talán kissé zavarosan írtam le, de remélem érthető.
Mindenképp kísérletezni fogok még a dologgal, mert érdekes terület, és elég kevesen foglalkoznak hipnagóg hallucinációk vizsgálatával (persze a magyar írások szegényes felhozatala ellenére, angoll egész sok információt lehet találni), konkrétan egyetlen utalást találtam ehhez hasonló jelenségre magyarul egy 1938-as magyar Természettudományi Közlönyben, amit elég nehéz lesz megszereznem, eladó darabot, vagy letölthető változatot nem találtam, még megnézem könyvtárakban.
Egy lefényképezett részletet láttam belőle, amit ide nem tudok belinkelni, mert másnapra már nem volt fent a neten. Ha esetleg újra felkerül vagy megszerztem, meg fogom mutatni.
Ott inkább hiányos mondatokról beszélhetünk, mint teljesen új, vagy nagyon módosított nyelvről, ez a részlet is a második elméletemet támasztja alá, miszerint nem is lenne szükség szavakat használni ilyenkor. Ezért is a Természettudományi Közlönyben látható mondatokban is csak a legfontosabb információk találhatók meg, tőmondatok, nyelvtanilag hibás és hiányos mondatok, tehát itt a beszéd már-már egyfajta megszokottság vagy formaiság, semmi jelentősége nincs, ezért mindegy hogy halandzsázunk, vagy megcsonkítjuk a mondatokat, a kommunikáció gondolati csatornán folyik az álomalakokkal a hipnagóg hallucinációban, bár a hipnagóg hallucináció egészen más mint az álom, mert ritkán történik számottevő cselekmény és az "álmodó" csak külső megfigyelő, nem része a hipnagóg hallucinációban látott álomképeknek.
Szintén az első elméletemet (miszerint az agyam alkotott egy saját nyelvet) cáfolja meg a ez a mondat, amit szintén ilyen állapotban hallottam: "Sértődve fog csinálni" azaz meg fog sértődni. Ez már inkább hasonlít egy hiányos nyelvtudással rendelkező bevándorló mondatára, mint az agyam által alkotott saját nyelvére.

A megfigyeléseket folytatni fogom és be is fogok számolni ezekről, ha esetleg valakinek hasonló élménye, tudása vagy tapasztalata van, kérem ossza meg itt kommentben, vagy e-mailben a csorogacs@gmail.com-ra.

Szólj hozzá!

Címkék: álom hallucináció csorogács hipnagóg

A bejegyzés trackback címe:

https://csorogacs.blog.hu/api/trackback/id/tr122327305

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása